szo. dec 3rd, 2022
A megfelelő folyadékbevitel fontos eleme az egészségünk megőrzésének. A hidratáltság fontos szerepet ját­szik többek közt olyan alapvető élettani folyamatokban, mint a vérnyomás szabályozása, a salakanyagok kiválasztása és eltávolítása a szervezetből, továbbá kiemelkedő jelentősége van a testhőmérséklet szabályozásában. Már-már evidenci­aként kezelhető, hogy a megfelelő folyadékellátottság nélkü­lözhetetlen a test összes szervének optimális működéséhez. Már az enyhe mértékű dehidratált állapot is hozzájárul számos betegség kialakulásához.
A megfelelő folyadék­egyensúly fenntartása egyértelműen csökkenti a vesekő kialakulásának kockázatát, hasznos kiegészítő eleme lehet, többek között a húgyúti fertőzések, székrekedés, magas vér­nyomás, vénás thromboembolia, szívkoszorúér-betegségek, stroke, epekövesség, zöld hályog megelőzésének.
A megfelelő folyadékellátottság azonban nem csak a fizikai egészségre, hanem az agyműködésre, a hangulatra, valamint a mentális/ kognitív teljesítőképességre is pozitív hatással van.
Az emberi test átlagosan 60% (45-75%) vizet tartalmaz, ennek ará­nya kismértékben változhat a testösszetétel (testzsír mennyisége stb.) függvényében.
A test teljes víztartalma az életkor növekedésével párhuzamo­san csökken, míg egy újszülött teste még kb. 75% (64-84%) vizet tartalmaz, addig ez a hányad a felnőtt korra átlagosan 56%-ra (47-67%) csökken a férfiak, és átlagosan 47%-ra (39-57%) a nők esetében. A pubertással kezdődően a nők testének víztartalma alacsonyabb, mint a férfiaké, a jelenség élettani oka a női test magasabb zsírtartalma.
Az egyes szövetek víztartalma nagyon eltérő. Az olyan magas víztartalmú szervekhez, szövetekhez képest, mint pl. az agy (75%) vagy a vese (83%), továbbá a tüdő (90%), bőr 80% az izomszövet (75%) a csont-, vala­mint a zsírszövet meglehetősen szerény (22, ¡11. 10%) vízhányaddal rendelkezik. A zsírmentes testtömeg (izomzat) felnőtt korban, a nők és a férfiak esetében egyformán, átlagosan 70-75% víztartalmú, ennek aránya nem változik jelentős mértékben a kor előrehaladtával.
A napi ajánlott folyadékbevitel 3,7 liter a 18 évnél idősebb férfiaknál, és 2,7 liter a nőknél.. Ebbe a mennyiségbe beletartozik az élelmiszerekben lévő folyadék, a különféle italok és a megivott víz is.
Az egyes szövetek víztartalmában megfigyelhető különbségek szolgálnak magyarázattal a nők és férfiak, valamint a magas test­tömeg indexszel/testzsír aránnyal rendelkezők és az edzett, ma­gasabb zsírmentes testtömeggel rendelkező egyének testének víztartalmában fellelhető eltérésekre.
Igyunk eleget és előzzük meg az egészségügyi problémákat!

By koko