Mennyit árt az alkohol a diétának és az edzésnek?

Mennyit árt az alkohol a diétának és az edzésnek? Ha kockahasat akarsz, ez a maximum
Egy durvább pénteki bulival az egész hetet tönkreteheted.
no alkoholos rovid ital
A nagy mennyiségű, rendszeres alkoholfogyasztás káros hatásait aligha kell bemutatni, sokan azonban a kockázatokat nem sejtve a kisebb mennyiségekkel jóval megengedőbbek.

Alkohol és edzés

Már nagyon kis mennyiségű alkohol is erősen befolyásolhatja a sportteljesítményt. A nap folyamán, az edzés előtt elfogyasztott szeszes ital az egész tréning értékét lerontja. Ilyenkor a reflexeid lassabbak, a mozdulatok bizonytalanabbak, és megugrik a sportsérülések veszélye. Az alkohol vízhajtó hatása miatt nő a dehidratáció kockázata. Ez akár ájuláshoz is vezethet, ám ennél kevésbé szélsőséges esetben sem tud a tested normálisan funkcionálni, illetve minden szükséges tápanyagot időben eljuttatni oda, ahol szükség van rá.

voros bor

Nemcsak edzés előtt nem érdemes azonban inni. Az alkohol megzavarja a szervezet energiát termelő és -szállító folyamatait. Miközben az alkohol emésztése zajlik, a máj nem képes ugyanolyan mennyiségben glükózt előállítani, így leesik a vércukorszint. Ez egyrészt éhséggel – és nassolással – jár, másrészt további problémákat is okoz.

Az edzések során a glükóz biztosít energiát a mozgáshoz, így alkoholfogyasztás után lomha, fáradékony leszel. A mozgás végeztével megkezdődne a szervezetedben a sérülések javítása, a raktárak újratöltése. Ha ilyenkor alkoholt viszel be, akkor a májad nem fog tudni megfelelően megbirkózni a feladattal.

Az alkohol csökkentheti az izomnövekedéshez elengedhetetlen tesztoszteronszintet, ezáltal lelassul a regenerálódás, és kevésbé lesz látványos a sok edzés eredménye. Egy bulis este után akár három napig is eltarthat, mire a szervezetedben újra minden megfelelően kezd működni.

Az alkohol ráadásul szénhidrátokból áll, melyeket cukorként hasznosít a szervezet, méghozzá olyan hatékonysággal, hogy az alkohol minden grammjából 7 kalóriát képes kinyerni, ami a fehérje grammonkénti 4 kalóriájához képest rengeteg, sőt, közelít a zsírok grammonkénti 9 kalóriájához. Ha kifejezetten egy súlyvesztő program részeként edzel, nagyon erősen ellenjavallt az alkoholfogyasztás. Ezek az italok ugyanis minimális mennyiségben tartalmaznak csak értékes tápanyagokat, de annál több bennük az energia, így üres kalóriáknak számítanak.

Ha jó eredményeket szeretnél, érdemes a lehető legritkábban alkoholt fogyasztanod. Ha mégis úgy döntesz, hogy inni fogsz, akkor javasolt, hogy szilárd étkezést követően, illetve csak egy italt fogyassz. Emellett pedig ügyelj aznap különösen a megfelelő, kissé emelt vízbevitelre, így minimalizálhatod az alkohol negatív hatásait.

 

(femina)