Futkosunk, futkosunk de mégsem fogyunk.


Olvasgatva az interneten és pár edző oldalán, döbbenten tapasztaltam milyen okokkal hitegetik futó sportolóikat a fogyás sikertelenségéről. “Változtass útvonalat”, “csak a kalóriákkal vagy elfoglalva”, “nem futsz eleget”, “fusson gyorsabban, de vigyázzon a túledzéssel”, “nem próbálkozol a kardió edzés más formáival”

Sikertelen a futás és még többet kène kardióznom? Orvosként és edzőként ezen a tanácson csak nevetni tudok. Egész egyszerűen a helyzet az, hogy abban az esetben, ha a futás nem hozza meg az eredményt, akkor ideje orvos segítségét is kérni a fogyásban.

A kardió edzés stressz a szervezet számára, hosszú ideig tachycardiát (gyors pulzus) okozva, és ezt a mellékvesénk is érzi. Stressz során a mellékvese kortizolt pumpál magából kifelé a véráramba, erről a hormonról pedig tudnunk kell, hogy anabolikus hormon, azaz növeli az inzulin elválasztását is. Magas inzulinszinteknél pedig sajnos senki sem fog fogyni. Válasszunk olyan sportot, ahol a szívfrekvencia egyenletesebb, a mellékvese működése kevésbé terhelt. Ne csak fussunk végezzünk súlyzós edzéseket is! Érdemes kivizsgáltatni a mellékvesét, ha nem jön a hőn áhított fogyás!

dr. Szakács Krisztina