C vitamin

A C-vitamin vagy másik nevén az aszkorbinsav a hexuronsav laktonja. Ez a vízben jól oldódó vegyület erősen redukáló. Ha teljesen oxidálódik, akkor elveszíti vitaminhatását.

Mi a C-vitaminok szerepe?

A C-vitamin nagy szerepet játszik a sejtek biokémiai folyamataiban, ezekben mint hidrogén-donor vesz részt. E vitaminnak 85%-a is képes felszívódni. A C-vitamin hozzájárul a vas felszívódásához is. Az állatvilág számos faja képes előállítani, de az ember nem képes a szintetizálására.

Milyen esetben igényel a szervezetünk több C-vitamint?

Ha környezeti stressz hatások érnek minket vagy ha erősen dohányzunk, akkor szervezetünk nagyobb mennyiségű C-vitamint igényel. De akkor is többet kell bevinnünk a szervezetünkbe, ha gyógyszereket vagy fogamzásgátlókat szedünk. A lázas állapot, műtéti beavatkozások is növelik a szükséges adag mennyiségét.

Mennyi az ajánlott napi mennyiség?

A különböző melegvérű állatok C-vitamin termeléséből és az általuk elfogyasztott táplálékok C-vitamin tartalmából, lehet számítani egy C-vitamin mennyiséget testsúly kilogrammonként.
A C-vitamin RDA (ajánlott napi tápanyagbevitel) értéke legújabb irányelvek szerint az E.U. ban 80 mg Magyarországon 60 mg jelenleg.
Az RDA mennyiséget a Világkereskedelmi Szövetség határozza meg de erről a szervezetről tudni kell, hogy a legnagyobb gyógyszeripari cégek is a tagjai között vannak, akiknek ugye nem érdeke, hogy csökkenjen a gyógyszer fogyasztás, mondjuk a megelőzött betegségek miatt.
Akár Szent-Györgyi professzor véleményét, akár az állatok C-vitamin termelésének arányait nézzük, a legújabb kutatások azt mutatják, hogy az ajánlott C-vitamin szükséglet az embernél 30 mg/testsúly Kg ra tehető, ami egy 70 kg os ember esetében napi 2100 mg-nak felel meg.
A táplálékkal is fogyasztunk C vitamint, 1 liter igazi citromlében 460 mg, 1kg almában 60 mg vagy 1 kg kiwiben például 1000 mg található, de ezen úton nagyon nehéz lenne bevinni a megfelelő adagot, így könnyen belátható, hogy mesterségesen is hozzá kell járulni a szükséges mennyiséghez.
Mivel azonban a C-vitamin felszívódása sok tényezőtől függ, elsősorban az elfogyasztott táplálék típusától, összetételétől de életkortól, egészségi állapottól is, így érdemes inkább többet fogyasztani.
Ezért jó szabály az, ha a testsúly kilogrammonkénti értéket bevisszük vitamin tabletta formájában és ehhez még olyan táplálékot is fogyasztunk, lehetőleg a vitamin bevételével egy időben, melynek van természetes C-vitamin tartalma.

A hivatalos álláspont az, hogy az egészséges ember napi C-vitamin szükségletét a helyes táplálkozásból fedezni lehet. A mai világban nem véletlen, hogy 500-1000 mg, sőt még nagyobb kiszerelésekkel találkozunk. Sajnos ételeink minősége annyira leromlott, hogy szükséges lehet a C-vitamint tabletta formájában pótolni.

A C vitaminok forrásai

Sok C-vitamint találunk az alábbi zöldségekben: zöldpaprika, paradicsom, burgonya, fejes saláta, káposzta, brokkoli, kelbimbó, karfiol. A gyümölcsök közül elsősorban az áfonya, a som, a szeder, a ribizli, a csipkebogyó, a narancs, a citrom és a grapefruit tartalmazzák nagy mennyiségben. Ezeket a zöldségeket, gyümölcsöket érdemes nyersen vagy párolva fogyasztani, mert így megőrzik vitamintartalmukat. A hosszú áztatás, főzés, fagyasztás jelentős vitaminveszteséggel jár.

C-vitaminok hiánya

A C-vitamin hiánya következtében fellépő komoly betegség a skorbut. Ezt a betegséget a száraz bőr, emésztési zavarok, fogínysorvadás és meglazult fogak jellemzik.

A hosszan tartó C-vitamin hiány esetén növekszik a szív- és érrendszeri megbetegedések és a rák kialakulásának rizikója. Az érelmeszesedés és a szívroham kialakulásának kiváltó oka lehet a C-vitamin hiánya.

gránátalma nagy mennyiségben tartalmaz polifenolokat, C-vitamint, flavonoidokat, gyümölcscukrot és leggazdagabb forrása az ellagsavnak

A c-vitamin mellett ne feledkezzünk meg a d-vitamin fontosságáról se! D vitamin egy része pótolható napozással, azonban kellő mennyiségben igazán csak plusz bevitellel lehet pótolni!

A C-vitamin kedvező hatásai:
– A C-vitamin antioxidáns hatásának köszönhetően segít megvédeni a sejteket a szabad gyököktől
– Csökkenti a rák kockázatát
– Sérüléseket követően gyorsabb a sebek gyógyulása, a csontok forrása és az izmok regenerálódása
– Megújítja a szervezet E-vitamin tartalékait
– Javítja a vas felszívódását


A C-vitamin kapcsolata más vitaminokkal:
A gyümölcsökben és zöldségekben lévő bioflavonoidok fokozzák a C-vitamin felszívódását. A bioflavonoidok a C-vitaminnal együtt szedve szinergikus (együttműködő) hatást fejtenek ki, vagyis erősítik egymás hatását: baktériumölő és keringésserkentő tulajdonságokkal rendelkeznek, segítik az epe termelését, mérséklik a koleszterinszintet, megakadályozzák a fogínyvérzést, segítenek az ödéma kezelésében, és hasznosak sportsérülések esetén, mivel a vérzést mérséklik és fájdalomcsillapító hatásúak.
A táplálék kiegészítőként bevitt nagy mennyiségű C-vitamin csökkentheti a réz metabolizmusát, viszont jelentősen fokozza a vas felszívódását és anyagcseréjét.

A C-vitamin fontos szerepet tölt be az oxidáció fékezésében. Közismert antioxidánsként az E-vitaminnal és a béta-karotinnal együttesen hatékonyan védi a terhelés alatt álló szervezet immunrendszerét.
A szervezetben lévő nagy mennyiségű A-vitamin kevésbé káros, ha a szervezetben jelen van könnyen elérhető C-vitamin. A C-vitamin az E-vitamin újraképződésében is részt vesz, és a tapasztalatok szerint ez a két vitamin jól kiegészíti egymást antioxidánsként.
​​​​​​​
A C-vitamin hiánya:
A szív-és érrendszeri betegségek legtöbb formája, az ízületi betegségek, a rák, egyes szembetegségek, pajzsmirigybetegségek, májbetegségek, valamint tüdőbetegségek esetén különösen érdemes odafigyelni a C-vitamin rendszeres bevitelére. Az öregedés folyamata pedig önmagában figyelmet igényel. Ezek mellett a C-vitamin étrend-kiegészítőként való szedése hasznos lehet még a következő betegségek megelőzésében és kezelésében:
– Pattanások
– Alkoholizmus
– Alzheimer-kór
– Asztma
– Autizmus
– Depresszió
– Cukorbetegség
– Parkinson-kór
– Rossz sebgyógyulás
– Gyakori megfázás vagy fertőzés
– Tüdőbetegségek

Miért van szükség a C-vitaminra?

Érdekes módon az állatvilágban az állatok többsége elő tudja állítani a C-vitamint a saját szervezetében, erre viszont az ember nem képes. Van még néhány majomféle és pár kisebb emlős aki szintén nem állít elő C-vitamint de az állatok túlnyomó többsége igen.
Ezért az embernél különösen fontos a C-vitamin bevitele a szervezetbe.
Szent-Györgyi Albert aki a C-vitamin élettani szerepét kutatta, 2000 mg körüli C-vitamin mennyiséget fogyasztott naponta majd később idősebb korában már 6000 mg fölötti adagokat fogyasztott.
Azt is lehet tudni, hogy idős korában egy nehezen gyógyuló, komolyabb tüdőgyulladás alkalmával 15 000 mg C-vitaminnal kezelte magát, naponta. A híres professzor 93 évet élt és ezen hosszú élethez a rendszeres C-vitamin fogyasztás valószínű nagyban hozzájárult.

Van-e ártalmas hatása a C-vitaminnak?

Mivel a C-vitamin vízben oldódó vitamin, így a fölöslegesen bevitt mennyiség a vizelettel ürül, nem okoz vesekövet (ahogyan azt tévesen terjesztik bizonyos érdekcsoportok), hiszen például a kecske 13500 mg C- vitamint termel naponta és e mellett még fogyaszt is a lelegelt növényekből és nem jellemző betegség a vesekő a kecskéknél.
Az aszkorbinsav rendkívül olcsón megvásárolható a patikákban, abban különbözik a természetes C-vitamintól, hogy kémiai eljárással állítják elő cukorból, de szerkezetét és élettani jelentőségét tekintve teljesen megegyezik a növényekben talált C-vitaminnal.
Szent-Györgyi Albert, annak idején 10 liter paprikából préselt léből tudott 6,5 gramm C vitamint előállítani, arról nincs adat, hogy ehhez hány kg paprikát kellett kipréselni de a fent leírt C-vitamin tartalmakból is látszik, hogy a természetes C-vitamin előállítása rendkívül drága lenne, viszont a patikában kapható, olcsó aszkorbinsav szerencsére tökéletesen megfelel.

 

(Forrás: cvitamin.net)